Balzsamos hangok-gyilkos zörejek
 Hetek óta cipelem magamban a hangokról szóló mesémet, érik a  gondolataimban, úszkál az agysejtjeimben, lüktet a pulzusomban. Már  szeretem, de még félek tőle. Papírra kívánkozik, de a toll másfelé  kanyarítja. Bújik a szavak elől.
 Amíg beszélgetős társak közt éltem,  hallgatott. Most, hogy csak a magam szavait hallhatom, megmozdult a  mélyben. Várom, hogy megjelenjék a szavak köntösében. Nem bánom, ha  dadog, ha bukdácsol, csak szóljon.
 Lehet, hogy Isten a hangokat  teremtette legelőbb? „Legyen hang a csöndben” – gondolta. Gondolatából  lett a szél, a szellő, a fuvallat, a vihar süvítése, a suhanás, a sóhaj.
  Aztán elgondolta a vizet. Megindult a tengerek moraja, a hullámok  harsogása, az elcsöndesedő loccsanás. Hangra kelt a forrás, az ér, a  csermely, a patak, a folyó. A felhőkből villámok csattogtak,
dörgések  gördültek és eső suhogott, pötyögött és zizegett. A köveken vízesés  zuhogott, a sziklákról harsogva zuhant, majd csipkézve bugyborékolt.
  Aztán a fák hangjait gondolta Isten, elmélázva, hosszan. Fenyőket  gondolt és lombos fákat, erdőkben és magányosan. A kertekbe virágzó  gyümölcsfákat, a ház mellé diót, magasba nyúló jegenyét, mindnek másféle  suhogást és zizegést és recsegés-ropogást, mást télen, nyáron, mást
éjszaka  és hajnalban. Bokrokat is gondolt, és szőlőlugast susogással, és réti  füveket apró zizzenésekkel. És jázmint és akácot, hogy illatukkal  sóhajtozzanak.
 Aztán bogarakat gondolt, ciripeléssel tücsköt,  zümmögéssel méhet, brummogással a nagyobbat, döngéssel darazsat és  szúnyogot, és finom felzizzenéssel a pettyes szárnyú katicát.
 Tudta,  hogy a bogarakhoz békák is kellenek, gondolt hát mindenféle brekegőket,  kuruttyolókat, vartyogókat a tavak és tócsák mellé.
 És akkor  mosolygott, csupa mosoly lett a lelke, mert a madarakat gondolta, és  hallotta, hogy csipogtak, csiripeltek, hangicsáltak és zengedeztek,  fuvoláztak, füttyögettek, danolásztak. Igaz, rikkantottak is, károgtak,  gágogtak és kukorékoltak, és kotkodácsoltak, hápogtak, huhogtak és
felsikoltottak. De hát annyi szép madárhang közt ez sem volt baj.
  Akkor hangokat gondolt az állatoknak, bőgést, röfögést, iázást és  bégetést, makogást, ordítást és nyávogást-nyivákolást. Sőt, legyintve  egyet, az ugatást is beengedte a hangok közé. Hiszen az állatok úgysem  használták mindig a hangjukat; ha nem kellett a hang, pihentették.
  Isten aztán sóhajtott, nagyot sóhajtott, mert tudta, mi következik: az  ember hangját gondolta el. Először az anyák szívének dobogását, hogy a  méhükben növekedő magzatnak biztonsága legyen. Aztán az újszülöttek  sírását, de mindjárt dúdoló dallamokat is nyugtatóba, altatóba.  Gügyögést is
gondolt az anyák-apák szájába, és gagyogó hangicsálást a  gyermekekébe. A szerelmeseket megajándékozta édes hangokkal; ha  egymásra néztek, ha egymást ölelték, ha csak távoli gondolataikban  találkoztak, teli lettek szépséges hangokkal.
 Lassan-lassan  átengedte az embereknek a hangok nagy birodalmát, szerette a szavaikat,  értelmeset és értelmetlent, simán gördülőt és darabosan koppanót. Örült a  rímeiknek, dalaiknak, élvezte, ahogy
a hangjukkal megajándékozták a világukat, szépségeket alkottak, és égből kapott emlékeikkel művészetet teremtettek.
  Isten akkor elgondolta, hogy legyenek hangszerek is. Nem tárgyak,  amelyeket zörgetnek, pengetnek, húzgálnak, hanem hangszerek a lelkükkel.  A hangszerek lelket kaptak, és zengtek és daloltak és dobogtak és  harsogtak örömükben, hogy megszólalhattak, hogy hangszerek lehettek.
Némelyik szépen szólt, és némelyik gyönyörűen, és némelyik csak valahogy, de mind örültek a hangszer létüknek.
  Olykor együtt zenéltek, és olykor egyedül, és gyakran csendben,  magukban őrizték a hangjukat. Mivel tudták, hogy szép a hangjuk, nem  kellett folyton bizonygatniuk. A hangok bennük éltek.
 Aztán Isten  igen nagyot sóhajtott, és beengedte az emberek közé az elektromosságból  támadt hangokat, hadd műveljenek velük új szépségeket. De sóhajtott,  mert előre látta, ami következik.
 És elkövetkezett az idő, amikor az  emberek már nem akartak dalolni, és hangszereiket is csak úgy élvezték,  hogy gépeikkel iszonyúan felerősítették. Már csak szerkezetekben  élvezkedtek, majd a szerkezetek szerkezeteiben. Végül a szerkezetek  elvették az embertől a zenét, és elvették az éneket, a
hegedűt, a  fuvolát, a trombitát, az erdők beszélő dobjait, minden hangszert,  valamennyit. Elvették a madarak hangját, a vizekét, a szelekét, a fákét,  a bogarakét, minden hangot, örökre. A világon megszűntek az Istentől  elgondolt hangok, betemette őket a zörej, a ronda, mocskos, ragacsos  szemét, amit nem is szabad hangnak nevezni. Mert hang az, ami él és élni  enged, és élni segít, és életet alkot. A zörej meg csak gyilkolni tud,  mert a zörej nem tűr, nem is tűrhet meg hangokat. Kés van a zörej  kezeiben, minden ujján kések villognak, és lekaszabolják a hangokat.  Csak lekaszabolni tudnak, életre kelteni nem.
 Tegnap  alkonyat-hangszimfóniában álmodoztam itt, amikor Athén felől berobogott  egy hófehér motoros, kilométerekről üvöltő hangszórókból recsegő  diszkózajjal. A fedélzeten négy gyerek, négy felnőtt. Nagy fürdést  csaptak, de közben folyton tömték kazettákkal a magnót. A darabok  változtak, a minőség nem. Ugráltak, csattogtak a vízbe a csónak  tetejéről, majd a fedélzeten kiabáltak egymásnak. Csak kiabálniuk  lehetett, a zörejt túlkiabálni.
 A nap elsietett a hegy mögé,  aranysávját odébb húzta, menekült. Elhallgattak az esti madarak, nem  susogtak a fenyők, a fügefák. A szentjánoskenyérfa sötétzöld haragba  öltözött, a bokrok szégyenkeztek. A tücskök fejükre húzták a száraz  fűtakarót, a fű is hangtalanná vált. A darazsak némán és bosszúsan  cikáztak. A dombok, a sziklák, a kövek undorodva recsegtek a rájuk  öntött mocsoktól, lerázni sem tudták, ragadt a felületük messzi  kilométerekre, minden kiszögellésük, minden vonaluk, görbületük.
 A  négy gyerek nem is sejtette, hogy szülőik most húzták el előlük az  ízletes-illatos táplálékkal megrakott vacsoratálat. A tálon kedvenc  ételeik lehettek volna: madárfütty és tengercsobogás és fenyősuhogás és  tücsökcirpelés. De a szülők megtagadták tőlük, elhazudták, mintha nem is  lenne. Vacsorájuk egy darab mocskos maszat lett, elkente a fülüket,  fejüket, a bőrük alá is bebújt, piszkosan feküdtek le, és piszkosat is  álmodtak. Ébredni is piszkosan kellett, piszkos zörejt reggeliztek. A  fehér motoros is rezgett a piszokzajtól, még az asztal is, amire a  csészéjüket tették. Elbújtak a kis kikötő
reggeli hangjai, a tenger  csobbanása a köveken, a szellő titkos beszéde. Senki sem volt kíváncsi a  titkokra, nem is kerestek titkokat, a zaj-piszokban nincs titok,  tátogását a bárgyúk is értik. Nem kell hozzá tanulás, sem figyelem, sem  ügyesség. A hangszerek titkai is megmaradnak titoknak, a hegedű  sikoltson magában, a fuvola sóhajtson befelé, a zongora pötyögjön a  takarója alatt. A titkaik kicsalogatása tanulásba kerülne, a kotta pláne  rengeteg figyelembe, maradjon csak fekete ákombákomnak.
 A  zaj-piszok masináin csak egypár gombot kell megnyomni; ha megnyomják,  bármi ügyetlen ujjakkal, máris akkora zajt csap, ország-világ teli vele.
  A zajpiszok olcsó, bárki beszerezheti, magára és másokra kenheti, benne  tapicskolhat. S mivel mindig abban mászkál és topog, a fülén túl is  elmerül benne, ki sem lát – vagyis ki sem hall – belőle. Nem undorodik.  Hisz ez a világa, napi ételével eszi, italával kortyolgatja. Ez rázza  vígasságba, ez
rezgeti álomba. Megszabadítja gondolataitól. A  magányától is, mert a zajszemétben közös a maszat, ott aztán nincs  egyedüllét, az udvarra kitett ökölnyi magnó, birkafejnyi tévé teliken  közel-távol minden szomszédot, egyformára. Ugyanazt hallják, nem?
 A  legszörnyűbb a zajpiszok folyamatossága. Nem lehet belőle kimosakodni,  előle elbújni. Árad, hömpölyög, szivárog, mint a bűz, szüntelenül,  vastagon. Lehet, hogy a fürdőszobádban eltört WC árasztja tartalmát és  illatát? De már oly régóta, hogy megszoktad, és belelépsz, és mellette  mosakszol.
Elteltél vele, részese lettél, nem érzed a szagát,  csúszkálsz benne, és fürösztöd körülötte a gyerekeidet. Ha ellepi őket a  kórság, észre sem veszed, téged rég ellepett, nem érzékeled. Lelki  süketségben éltek, réges-rég nem hallotok semmit a Teremtő  ajándék-hangjaiból, nem is tudtok róluk, nem is keresitek. Elnémulnak  körülötted a szelek, a vizek, a fák, a bogarak, a madarak. Anyád  szívdobogásának emléke is, hisz nem ismersz szép hangokat. Bölcsődalt  meg már anyád sem ismerhetett, zaj-szemetet adtak neki ringatóba.  Anyjától csak prózát hallott, utasítást, panaszt,
pletykát,  hétköznapot. És még ezek között, mögött, alatt is mindenütt  piszok-zajokat. Az esti mesét is zaj-piszok kente-fente, körös-körül a  falakat, a mackót, a legódobozt, minden kedvenc játékot a polcon, hogy  az álom is szutykos legyen.
 A gyerekek pusztításának változatai közt  a süketítést kevesen tartják számon. Igaz, a gázzá égetés gyorsabb  volt. De a zörejzötykölés is elég gyors hatású, biztos, méregerős  roncsolás. 
Nemrégiben még forró ólmot öntöttek a fülekbe, büntetésül. Az ólom beszerzése, forralása komplikált, és nem is tartanák a gyerekek nyugton a fülüket. A zörej-masinák elé odatartják. A süketségre kárhoztatottakat megajándékozzák szülinapra, karácsonyra, vagy csak úgy. Hogy szóljon az ágyban, az autóban, az utcán, a kertben, a kajakon, vitorláson, sítalpon, hegyi túrán, mezők pihenőin, várótermekben, akárhol és mindenütt. A hatás így biztos, menekülésre nincs esély.
 Gondolkodtam a felnőttek motívumain, hiszen többnyire nem  haragusznak a gyerekeikre. Elég motívum lenne, hogy irigységből  megfosszák őket olyasmitől, aminek ők sohasem lehettek részesei?
  Közel tíz éve előadásban beszéltem a szép hangok hatásáról  UNESCO-konferencián. Corkban, az ősi ír városban tartották, lombos  fákkal teli parkra nyíló csöndes teremben. Előadótársaim a zajok fizikai  ártalmairól közölték vizsgálatok eredményeit, elrémítő adatokkal. A  hallássérültek vizsgálatai már nemcsak a hallóberendezés legfinomabb  részecskéinek pusztulását mutatták, hanem a hallócsontokét is. Utaltak  generációs öröklődésre.
 Egy érzékszerv kiesése nagy baj, tudják,  akik megszenvedik. De a robajokból kikecmergő csak a fülét siratja, a  lelkét nem veszítette el. A zajmérgező ostobaságból, közönyből, önzésből  rombol, hatásában is ott az ostobaság, a közöny, az önzés. Az  érzékszerv károsodásán túl sokkal érzékenyebb jellemet, a személyiség  alapvető tulajdonságait mocskolja a gyerekeiben. Természetesen  generációs hatással. Zajmérgező szülőnek nem lehet érzékeny gyereke, sőt  mások érzékenységére figyelő gyereke sem. Csak bornírt érzéketlenséggel  lehet belegázolni mások hallásterébe úgy, hogy védekezésre nincs esély.
  Nem tudom, hogyan transzferálódnak az érzelmi effektusok, de nem  szívesen lennék olyan szülők bőrében, akik vállalják ezt a rizikót. A  gyerekek személyisége csupa érzékeny fonalból szövődik, ezerszer  finomabból, mint a testük idegszálai. Aki a szálakra gubancokat csomóz,  aligha tudná őket egyenesre bontogatni. Amit meghúz, szakad inkább.  Tépdesve nehéz finomságot bűvészkedni. A gubancos szálakból idétlen,  kellemetlen hatású szövet szövődik, ilyen lesz a személyiségük.
A  természetben kapott árnyalt hangok élvezete nem sorolható a testi  élvezetek közé. Testre, lélekre sugárzó, teremtő szépségekre ösztönző  érzelem az. Hiánya, mint a C-vitaminé, skorbutot okoz,  igénytelenség-skorbutot, megvetést emberek és szent helyek iránt,  rothasztó közönyt mások igényei, örömei, kedvtelése, tanulása,  művelődése, tehetsége iránt. A mérgezettek érzéketlenek a hangok  szépségére, de egyszersmind a hangok üzeneteire is. Mert a tiszta  szépség mindig érzelmekkel
üzen, befogadásra és az átadás vágyára serkent.
  Valahányszor tiszta természethangok ajándékát kapom, elfog a vágy, hogy  átadjam az élményemet, amely mindig egyedi, hiszen a pilisi patak  ugyanott sem csobog kétszer ugyanúgy. Másképp loccsan a belehullott  fenyőtobozon, másképp szól fagyos szélben és langyos napfényben.
Válaszol  esti bagolyrikoltásra és az én félős sietésemre, vagy reggeli  madárfüttyre és ráérős topogásomra. Hangja válasz a csöndemre, a  figyelmemre, a hozzá való készségemre. A finom, az árnyalt, a gazdagon  variált hangok kapcsolatot keresnek szellemi lényemmel. Készenlétemtől  függ, hogy találnak-e.
 Mit hallhatott Jézus negyven napig egyedül a  pusztában? Sohasem éjszakáztam sivatagban, de azt mondják, a csöndben  ott hallani a csillagok zenéjét. A nagy áldozatra készülő a hangokból is  erőt meríthetett ahhoz, hogy embertömegek szorongassák, csodákra  sürgessék, fa tetejéről lessék, sunyi csapdákkal kerülgessék, hamisan  vallassák, elárulják, megvessék, megalázzák, korbácsolják és  megfeszítsék.
 Ma már zörejeszközökkel is aláfesthetnék a piszkolódó  gúnyolódók szavait, és az áhítat perceibe rondíthatnának üvöltésre  erősített recsegő hupálásokkal. A magnókkal a gyerekek masírozhatnának,  ezzel biztosítva, hogy soha ne legyen övék a mennyek országa.
 A természet hangjai és azok a hangok, amelyek számomra zeneinek minősülnek, a hatásukban hasonlítanak: tisztulás felé vezetnek.
  Nagyon régen, a disszertációm írása körüli években előadást tartottam a  Tudományos Akadémia kistermében. Beszédkészség-fejlődési problémát  elemeztünk, nagyvászonra kivetített grafikus ábrákon ismertettük  intézeti gyerekekkel folytatott kísérletünk eredményeit. Akkoriban  fontosnak
tartottam a tudományos elismerést. A zsúfolt teremben  hozzászólók közül mégis egy fiatal lányéra emlékszem. Elmondta, hogy ő  is nevelőotthonban tanít, elhagyott gyerekeket. Egyik délután  naplementét néztek az ablakon át, pirosat-aranyosat, ragyogót, sokáig.  Amint a fény eltűnt, kis
tanítványa hozzá futott, szorosan átölelte, és ezt suttogta: „Jó leszek.”
  Szeretném megtalálni ezt a lányt, felidézni vele az emléket, és  biztosítani arról, hogy hozzászólása maradandóbb az előadásomnál. És jó  volna, nagyon jó volna megtalálni azt a gyereket a rengeteg kallódó  gondozott között, akiknek testi-lelki pusztulásáról, életképtelenségéről  beszélnek, írnak, nyilatkoznak, vitatkoznak. Ki tudja, mire képes  egyetlen tisztító élmény?
 A látványt, ízt, illatot, hangokat,  műveket érzékszerveink fogják fel, de a belőlük kapott tisztulási  vágyunk más forrásokból buzog. Cseppenként hull szomjas ajkunkra. Amikor  énekelek, ajkamon érzem. Ha gyerekkorom első hangélményeit idézem,  anyám énekére találok. Énekelt, tisztán,
csengőn. Nekünk is, de magának is, mert többnyire énekelve dolgozott.
  A rádiót mi csak programokra nyitottuk ki, ritkán és odafigyelve.  Tévénk nem volt, azóta sincs. Nem ismertem a gépeken játszott  háttér-zenét, amire nem figyelnek. Anyám éneke ültette emlékezetembe az  ének élményét, s ez a mai napig kísér. Elragadtatásomban, bűvöletemben,  sírások közelében énekelek. Áhítatomban is. A szanyi háromtornyú  templomot apám tanítványai töltötték meg énekükkel, gyerekek, lányok,  asszonyok lenn, a férfinép a karzaton, az orgona mentén. A templom kövei  is zengtek.
 Mindig ilyet keresek. Olykor eljutok  Pilisszentkeresztre, ahol sokszoknyás, kendős asszonyok teli torokból  énekelnek, magyarul, horvátul. Amit tudok, velük fújom, könnyekig.  Bakancsban, hátizsákkal érkezem, kurtára nyírt hajamon kötött sapka,  mégis olyan hasonlók vagyunk.
 Födél alatt, lakásban az énekem  gondűző, szórakoztat. Szabadban magányos élményeim részese. Izlandi  vízesés partján a jégnek, hónak, felhőnek, gőznek és a bugyborékoló  kristálytiszta víznek énekeltem, a sosem látott csodának, amelyben a víz  minden formája találkozott. Dobogókői tisztáson nekidőlök a  tölgyfámnak, és addig énekelek, amíg érzem a törzsében elbújó hangokat.  Zsibonganak odabenn.
 Énekemmel találok haza az Égei-tengerben. A  pirkadat utáni órákban a szanyi háromtornyúból való énekes emlékeimmel  barátkozunk. A szeptemberi meleg tengerben akármeddig maradhatok,  elénekelgetem ismerőseimet, aztán kitalálok újakat. Az Égei páratlan  partner, loccsanásai lüktetésben tartanak, s ha a hullámokat  felbodrozzák hirtelen suhanó, magasan járó őszi szellők; fúgát komponál  velem. Egyetlen allelujából vagy ámenből hosszú kompozíciókat  improvizálunk, kanyargunk,
csobbanunk, bukfencezünk. Csak akkor  hagyjuk abba, ha a motorhang felpöfög. Akármilyen távol hangzik, biztos  oda közelít. A finnek – mondják, de tapasztaltam is – sosem mennek  magányos ember közelébe, békén hagyják a szemlélődőt. A görögök épp  ellenkezően, kilométereket képesek
pöfögni útirányuktól eltérve, hogy  az óriási öböl egyetlen fürdőzőjét megszemléljék. Nem spórolnak a  benzinjükkel, rég komoly tempókkal úszom a part közelében, mire a  vállperecem mellé ér a kíváncsi. Örökös cigarettája mellől megszámolja  karom szeplőit, mert a tenger átlátszó. Csak ezután lökdösi tovább a  vízbe a madzagját, amivel valami ehetőt fogna ki, és fújtat tovább  fekete füstfelhőjében.
 Hosszas kánikulában messze úszva a Balaton is  partner az énekes barátkozásaimhoz. Vitorlás éveimben, az esti órákban  énekeltem a nádas mentén. Lámpát sosem gyújtottam, apró denevérek  surrantak körülöttem, nesztelenül, feketén. Csónakos horgászok egy  darabig kiabáltak egymásnak a compók és sügérek újdonságairól meg a  kukorica áráról, a közlendők közt egyre vastagodó szünetekkel. Végül,  hosszú generál pauza után csak a halak csobbantak egyet-egyet. A maguk  nyelvén. Ha nem villan távoli villám, békén bújhattam a hálózsákom  sustorgó hangocskái közé.
 Teljes csöndben csak magamban énekelek. Mint idén a Sierrában.
  Tamás mindig elhiteti az anyjával, hogy az évek múlása semmiség, a  hegyi túra a mienk marad. Hátizsákomba a könnyűt tömködi, az övé aztán  tornyosra magasodik, sátor, hálózsákok, főzőkészlet nála billeg.  Térképpel, irányjelzővel méricskél, baktatok mögötte, moderato  espressivo rakosgatva
bakancsaimat a köveken. Akármeddig ballagnék  így föl, fölfelé a fiam nyomában, biztonságban, mint valaha anyám kezén.  Végül az ösvényről is letérünk, átvágunk a fenyvesen, és kitárul ő, a  hegyi tó, a magányos. Közel kétezer méter magason zöldeskék könnycsepp.  Vastag fenyők hajlítgatják fölé árnyékaikat, nem moccan a víz, az árnyék  sem. A csönd, mint a lélegzet. Milliárd csillag alatt keresünk a sima  óriás sziklák közt puha füvet a hálózsákoknak.
 A csillagok  biztatnak, sátor sem kell. Minden ennivalót zsákokba gyűjtve magas  faágra húzunk a medvék elől. Az ág messzire nyúlik a törzstől, elég erős  a zsákocskáknak, de nem bírná a mackó súlyát. Kősúllyal átdobott kötél  mesterkedik magasra. Zsebeinket is átkutatjuk, mert a medve
szeletnyi édességért, sőt fogkrémért is jöhetne látogatóba, nem rosszaságból, csak ínyenc kedvtelésből.
  Az éjszaka nem hoz neszt, csak hangszimfóniát csöndekből. Sóhajtó  suhanás? Képzelődöm. De árnyék érkezik a kiszáradt fenyőre, fekete, puha  árnyék. Megpihen, nézem. Bagoly! Ül, övé a csönd. Visszafogom a  szuszogásomat, hogy picit hasonlítsunk a csöndünkben. Soká nézem, velem  marad, vele maradok. Puhán bont szárnyat, úgy lebben odébb, hogy nincs  hangja, nincs semmi hangja. Vak gyerekeim hallanák?
 A tóra hosszú fűszálak hajolnak, némák a néma vízben. Korhadó  fatörzsről lépek a kristályos vízbe, elmerülök, lebegek, de nem  lubickolok, a mozdulataimmal énekelek.
 A reggelt madarak köszöntik,  egy csippentés, még egy füttyentés. „Ékesen hangicsál, nap sugarin sétál  szárnyaival” – Bartók magamban szól, vizes hajszálaim alatt, benn, a  sejtjeimben.
 Ahogy a nap leszáll, színekre bomlik. Arany érzelmekre.  „Jó leszek” – mondta a kis állami gondozott, akit talán elhagytak,  talán nem szerettek.
 Fogadj el bánatot, felhőt. Odafentről küldik.  Két tenyeredet nyújtsd a magasba, háláld a csöndeket, az áldott  balzsamos hangokat.
 Kegyelmezzetek a gyerekeknek.
